Search
Close this search box.
پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه مزایای به دنبال دارد؟

پیوند غضروف در عمل بینی، یکی از انواع رینوپلاستی است که طی آن برای ایجاد فرم ایده‌آل و ارتفاع دادن به بینی از افزودن غضروف استفاده می‌شود به عبارت ساده، طی آن جراحی مقداری غضروف از قسمت دیگری از بدن جدا شده و در ناحیه بینی قرار داده می شود تا بینی ظاهر و عملکرد بهتری داشته باشد.پیوند غضروف در عمل بینی بسیار مفید است زیرا به بینی استحکام بیشتری می بخشد، به شکل گیری و فرم دهی آن کمک کرده و آن را پایدار می‌کند. این غضروف را می‌توان از نقاط مختلف بدن خود فرد مانند قفسه سینه، ستون وسط بینی به نام سپتوم یا حتی گوش‌ها برداشته شود.

پیوند-غضروف-بینی

مزایای استفاده از پیوند غضروف در جراحی بینی

انجام عمل بینی با کمک پیوند غضروف می تواند طیف وسیعی از مزیت‌ها را ارائه دهد و آن را به انتخابی محبوب برای کسانی تبدیل می کند که به دنبال بهبود ظاهر بینی و عملکرد آن هستند. در ادامه این مطلب به برخی از مزایای کلیدی این روش جراح با جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت:

بینی متعادل تر و جذاب تر: یکی از مزایای برجسته استفاده از پیوند غضروف در عمل بینی این است که امکان تغییر شکل و فرم دهی دقیق بینی را فراهم می‌کند. این بدان معنی است که می توانید بینی متقارن تری داشته باشید.

استحکام و دوام اضافه شده: پیوند غضروف از بینی شما حمایت بیشتری می‌کند و آن را برای درازمدت پایدارتر و از نظر ساختاری سالم تر می کند. به ویژه اگر غضروف بینی شما به طور طبیعی ضعیف است یا اگر قبلاً جراحی بینی داشته اید که ساختار بینی شما را ضعیف کرده است، مفید است.

ظاهر و احساس طبیعی: از آنجایی که پیوند غضروف از بدن شما گرفته می‌شود، به خوبی با ساختار موجود بینی شما ترکیب شده و سازگاری بالایی دارد در نتیجه فرم نهایی بینی شما کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. 

نتایج طولانی مدت: بر خلاف برخی از اصلاحات موقت بینی مانند فیلرها، که ممکن است به مرور زمان نیاز به بازسازی مجدد داشته باشند، پیوند غضروف راه حل دائمی تری ارائه می دهد و شکل خود را به خوبی حفظ می کنند و نتایج پایدار و طولانی مدت ارائه می دهند. این بدان معناست که شما می توانید سال ها بدون نیاز به ترمیم مداوم و هیچ نگرانی از بینی جدید خود لذت ببرید.

تنفس بهتر و جریان هوا مطلوب: پیوند غضروف علاوه بر اینکه ظاهر بینی شما را بهبود می‎بخشد، می‌تواند عملکرد آن را نیز ارتقا دهد. اگر مشکلاتی مانند انحراف تیغه بینی یا ریزش دریچه های بینی دارید، می توان از پیوند غضروف برای رفع این مشکلات ساختاری استفاده کنید که به راحت تر شدن تنفس و بهبود جریان کلی هوا از طریق بینی شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: جراحی نوک بینی

در چه مواردی  پیوند غضروف بینی نیاز است؟

پیوند غضروف بینی یک عمل جراحی است که شامل برداشتن غضروف از یک ناحیه از بدن و استفاده از آن برای تغییر شکل یا تقویت بینی است. موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است برای دستیابی به نتیجه زیبایی شناختی یا عملکردی، به پیوند غضروف بینی نیاز باشد. در ادامه به برخی از رایج ترین دلایلی که یک جراح پلاستیک انجام پیوند غضروف بینی را توصیه می‌کند، آورده شده است:

بزرگ کردن پل بینی: برخی از بیماران ممکن است به دلیل ژنتیک یا آسیب قبلی، پل بینی صاف تر یا کم ارتفاعی داشته باشند. در این موارد، جراح ممکن است استفاده از پیوند غضروف را برای ساختن پل و ایجاد شکل زیبایی شناختی دلپذیرتر توصیه کند. غضروف را می توان از بدن خود بیمار (مانند گوش یا دنده) یا از یک منبع اهدا کننده گرفت. بزرگ کردن پل بینی معمولاً به عنوان بخشی از عمل زیبایی بینی های شرقی استفاده می‌شود.

اصلاح نوک بینی: بیمارانی که نوک بینی افتاده یا اصطلاحا پیازدار دارند ممکن است از پیوند غضروف برای اصلاح شکل نوک بینی بهره ببرند. این روش می تواند به ویژه برای بیمارانی که پوست ضخیم تر یا حمایت از غضروف ضعیف تری دارند مفید باشد. پیوند را می توان در زیر نوک قرار داد تا ساختار و تکیه گاه اضافی ایجاد کند که منجر به ظاهری بهترتر و متناسب‌تر می‌شود.

اصلاح عدم تقارن: برخی از بیماران ممکن است به دلیل ژنتیک یا آسیب قبلی، بینی کج یا نامتقارن داشته باشند. در این موارد، جراح ممکن است از پیوند غضروف برای کمک به اصلاح عدم تقارن و ایجاد ظاهری متعادل‌تر استفاده کند. از این پیوند می توان برای ایجاد یک طرف بینی برای مطابقت با طرف دیگر یا کمک به صاف کردن بینی در صورت لزوم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:  جراحی بینی گوشتی

اصلاح مسائل عملکردی: علاوه بر نگرانی‌های زیبایی، برخی از بیماران ممکن است برای اصلاح مسائل عملکردی مانند مشکلات تنفسی نیاز به پیوند غضروف بینی داشته باشند. به عنوان مثال، بیماران با انحراف تیغه بینی ممکن است برای صاف کردن تیغه بینی و بهبود جریان هوا نیاز به سپتوپلاستی داشته باشند. در برخی موارد، پیوند غضروف نیز ممکن است برای تقویت ساختار بینی و جلوگیری از فروپاشی در طول تنفس مورد نیاز باشد.

رینوپلاستی اصلاحی: بیمارانی که قبلا تحت جراحی‌ بینی قرار گرفته اند ممکن است برای اصلاح ناهنجاری‌ها یا عدم تقارن‌هایی که با روش اولیه اصلاح نشده اند، نیاز به پیوند غضروف داشته باشند. این پیوند می تواند به ایجاد حمایت و ساختار اضافی برای بینی کمک کند و منجر به نتیجه ای زیباتر شود.

بیشتر بخوانید: جراحی انحراف بینی

منابع-پیوند-غضروف-در-عمل-بینی

منابع پیوند غضروف در عمل بینی چیست؟

انواع مختلفی از گرافت ها وجود دارد که می توانند در جراحی بینی با کمک پیوند غضروف استفاده شوند، از جمله تیغه بینی، گوش و دنده. که در ادامه هر کدام از این منابع را با جزئیات بیشتر معرفی خواهیم کرد:

پیوند تیغه بینی

تیغه بینی دیواره غضروف و استخوانی است که حفره بینی را به دو نیمه تقسیم می کند. سپتوم منبع بسیار خوبی از غضروف برای پیوند در جراحی بینی است زیرا به راحتی در دسترس است و برداشت آن باعث ایجاد اسکار قابل مشاهده نمی شود. علاوه بر این، استفاده از بافت خود بیمار (گرافت اتولوگ) خطر رد یا واکنش های آلرژیک را از بین می برد. از پیوند غضروف تیغه بینی می توان برای ایجاد حمایت ساختاری برای بینی، تغییر شکل نوک بینی یا پل، یا اصلاح انحراف تیغه بینی استفاده کرد. برداشت سپتوم نیاز به یک برش کوچک در داخل بینی دارد و سپس غضروف قبل از قرار دادن در محل مناسب به شکل دلخواه تراشیده می شود.

پیوند غضروف گوش

غضروف گوش یکی دیگر از منابع رایج پیوند در جراحی بینی است. غضروف گوش نسبتاً قوی و چکش خوار است که آن را به انتخاب خوبی برای شکل دادن به نوک بینی یا بازسازی بینی تبدیل می کند. علاوه بر این، غضروف گوش معمولاً به راحتی در دسترس است و می توان آن را با کمترین جای زخم برداشت کرد. در حین عمل، برش کوچکی در پشت گوش ایجاد می شود تا غضروف نمایان شود. سپس غضروف برداشت شده، و بعد از تغییر فرم وارد بینی می‌شود.

پیوند غضروف دنده

غضروف دنده یک منبع همه کاره از مواد پیوند است که می تواند برای بازسازی بینی با حجم زیاد یا اصلاح ناهنجاری هایی که اصلاح آنها با سایر مواد پیوند دشوار است استفاده شود. غضروف دنده معمولاً در روش های رینوپلاستی ثانویه یا اصلاحی استفاده می شود که در آن جراحی های قبلی آسیب قابل توجهی به ساختار بینی وارد کرده است.برداشت غضروف دنده نیاز به یک برش کوچک در ناحیه قفسه سینه دارد که می تواند منجر به یک اسکار قابل مشاهده شود. با این حال، غضروف را می توان به مقدار کافی برداشت کرد تا حمایت یا حجم لازم برای بینی فراهم شود.

هر کدام از این منابع مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب پیوند برای استفاده به نیازهای خاص بیمار و اهداف جراحی بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح عمل بینی در تهران

چه نوع ناهنجاری‌های بینی را می توان با پیوند غضروف برطرف کرد؟

جراحی بینی پیوند غضروف یا رینوپلاستی یک عمل جراحی است که شامل استفاده از پیوند غضروف برای بهبود شکل، عملکرد یا هر دو بینی است. این روش اغلب برای اصلاح انواع تغییر شکل بینی استفاده می شود. در اینجا برخی از انواع متداول ناهنجاری های بینی وجود دارد که می توان آنها را با جراحی بینی پیوند غضروف برطرف کرد:

  • بهبود بدشکلی ستون یا همان تیغه بینی
  • بهبود کجی بینی
  • تغییر شکل نوک بینی در بینی‌های پهن
  • سوراخ‌های بینی فرورفته
  • سوراخ‌های بینی ناهموار

بیشتر بخوانید: عمل بینی طبیعی

نتیجه گیری

اگر به تغییر شکل بینی خود فکر می کنید، سنجش مزایا و معایب روش های مختلف موجود بسیار مهم است. اینکه شما جراحی بینی همراه با پیوند غضروف انجام دهید به تشخیص و صلاحدید پزشک در عین حال انتظار شما از نتیجه جراحی بستگی دارد بنابراین برای دستیابی به بهترین نتیجه و بهره‌مندی از مزایای این جراحی لازم است در انتخاب جراحی خود دقت کنید تا از بروز عوارض بعد از عمل نیز پیشگیری شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *