Search
Close this search box.
جراحی نوک بینی

جراحی نوک بینی یا تیپ پلاستی در چه مواقع انجام می‌شود؟

جراحی نوک بینی یا تیپ پلاستی گزینه مناسبی برای تغییر حالت نوک بینی است. همه افراد برای زیبایی خود اقداماتی انجام می‌دهند که یکی از بهترین راه‌های آن انجام جراحی‌های زیبایی است. گاهی اوقات شکل کل بینی مشکلی نداشته و برخی افراد فقط ازفرم نوک بینی خود ناراضی هستند. بدین ترتیب با مراجعه به پزشک می‌توانید بدون جراحی کل بینی فقط نوک را تغییر دهند. این جراحی مزایای زیادی از جمله دوران نقاهت کوتاه‌تر و عوارض کمتر را به دنبال خواهد داشت.

جراحی-نوک-بینی

انواع جراحی نوک بینی

جراحی نوک بینی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود. در حالت باز جراحی بینی پزشک متخصص برشی کوچک در زیر نوک بینی بین سوراخ‌های آن ایجاد می‌کند و این جراحی زمانی انجام می‌شود که بیمار نیاز به تغییر حالت زیادی در نوک بینی دارد. در جراحی نوک بینی به روش بسته جراح برش‌هایی را در داخل سوراخ بینی ایجاد کرده و این روش مخصوص مواقعی است که نوک بینی بیمار نیاز به تغییر جزئی دارد. همچنین گاهی اوقات می‌توان نوک بینی را بدون استفاده از جراحی نیز بالا برد. در ادامه جراحی نوک بینی برای انواع بینی را شرح می‌دهیم:

جراحی نوک بینی گوشتی

تیپ پلاستی نوک بینی گوشتی روی نوک بینی افرادی صورت می‌گیرد که بینی آن‌ها دارای پوست ضخیم با منافذ باز در آن است. با این روش نوک بینی گوشتی بیمار بالا می‌رود و ظاهر غضروف بینی تغییر می‌کند.

جراحی نوک بینی استخوانی

جراحی نوک بینی استخوانی ممکن است از داخل بینی به روش عمل بسته انجام شده یا از طریق یک برش خارجی کوچک بین سوراخ‌های بینی با روش عمل باز بینی صورت بگیرد. بعد از آن، جراح استخوان و غضروف زیر پوست را دوباره تنظیم می‌کند. به دلیل استخوانی بودن بینی، شکل استخوان نوک بینی را به روش‌های مختلفی می‌توان تغییر داد.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح عمل بینی در تهران

مزایای و معایب جراحی نوک بینی (تیپ پلاستی)

جراحی نوک بینی مزایای زیادی دارد. این روش کم تهاجمی تر بوده که منجر به بهبودی سریع‌تر برای بیماران می‌شود. در مقایسه با رینوپلاستی کامل، بیمارانی که تحت عمل جراحی زیبایی نوک بینی قرار می‌گیرند، معمولاً بهبودی سریع‌تری را تجربه می‌کنند و خطر ایجاد عوارض در آن‌ها به مراتب کمتر است.تیپ پلاستی مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

✔ کوتاه تر شدن زمان جراحی

✔ بازگشت سریع به زندگی روزمره

✔ مشاهده سریع نتیجه عمل در سریع‌ترین زمان قابل مشاهده است.

✔ ناراحتی کمتر در مقایسه با جراحی کامل

✔ قابل تنظیم بودن این نوع جراحی

✔ متناسب با نیازهای بیماران

با وجود مزایای مختلف، این نوع جراحی معایبی هم دارد. از معایب تیپ پلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی
  • عفونت
  • آلرژی به بیهوشی و مرگ در اثر بیهوشی
  • کاهش حس بویایی
  • آسیب بافت عمیق
  • سوراخ شدن سپتوم بینی
  • کوچک شدن سوراخ‌های بینی
  • کاهش تنفس از طریق بینی و افزایش تنفس دهانی

بیشتر بخوانید: عمل بینی طبیعیعمل بینی طبیعی

افراد کاندید جراحی نوک بینی

افرادی کاندید مناسب جراحی نوک بینی می‌شوند که به طور کلی دارای شرایط زیر باشند:

✔ افرادی که از تناتسب چهره برخورداند و تنها قصد تغییر در فرم نوک بینی خود را دارند.

✔ افرادی که بالای 18 سن دارند.

✔ افرادی که سیگار یا قلیان نمی کشند و یا توانایی عدم مصرف هر نوع دخانیاتی را تا یک ماه دارند.

✔ افرادی که بینی های افتاده ای دارند و قصد تغییر تنها نوک بینی خود را دارند.

✔ کاندید مورد نظر باید از سلامت جسمی برخوردار باشد.

✔ انتظارات واقع گرایانه ای را در مورد نتیجه عمل جراحی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: عمل بینی طبیعی

نحوه انجام جراحی نوک بینی

نحوه انجام جراحی نوک بینی با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود. در روش باز، برش کوچکی از طریق کولومولا (ناحیه‌ای بین سوراخ‌های بینی) ایجاد می‌شود. جراحی نوک بینی معمولا با گرافت غضروف و تغییر فرم و پوزیشن نوک بینی همراه است. در مواردی که میزان تغییرات نوک بینی کم است، از روش بسته استفاده می‌شود که نیازی به ایجاد برش و بخیه نیست.

انتخاب بین روش باز و بسته به نوع تغییرات و تشخیص پزشک بستگی دارد. رینوپلاستی باز دسترسی وسیعی را برای تنظیمات قابل توجه نوک بینی فراهم می‌کند، به ویژه برای موارد پیچیده‌تر مانند بینی‌های آسیب دیده ناشی از حوادث گوناگون. روش رینوپلاستی بسته، با استفاده از برش‌های داخلی بینی، برای جلوگیری از زخم‌های قابل مشاهده در هنگام اصلاح نوک بینی ترجیح داده می‌شود.

یکی از تکنیک‌ها، تکنیک داخل غضروفی است که برای تغییر نوک بینی بدون تغییر بریج طراحی شده است. جراح در ابتدا داخل بینی را با استفاده از تصویرسازی به طور دقیق علامت گذاری می‌کند که این کار به حفظ فرم اصلی بینی کمک می‌کند. تکنیک‌هایی که غضروف را اصلاح می‌کنند یا از روش‌های بخیه‌زنی استفاده می‌کنند می‌توانند به تغییر شکل نوک بینی کمک کنند و ظاهری بهتر و دقیق‌تری را به دست آورند.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی گوشتی

اقدامات اولیه پیش از جراحی نوک بینی

اقداماتی که کاندید پیش از جراحی نوک بینی باید انجام دهد به شرح زیر است:

  • دو هفته قبل از عمل هرگز از آسپرین استفاده نکنید.
  • دخانیات و نیکوتین سیگار موجب تنگ شدن رگ‌های خونی و همچنین موجب اختلال گردش خون می‌شود، بنابراین حداقل ۲ هفته قبل از عمل بینی از این مواد استفاده نکنید.
  • ۸ ساعت قبل از عمل  از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • قبل از روز عمل سعی کنید به میزان کافی مایعات مصرف کنید.

سوالات متداول جراحی نوک بینی

دوره نقاهت این عمل چقدر است و چند روز پانسمان دارد؟

پس از این جراحی نوک بینی بخیه زده می‌شود که بخیه‌ها حدود ده روز بعد کشیده می‌شوند. همچنین استفاده از آتل برای یک هفته اجباری خواهد بود. پس دوره نقاهت به زمان کشیدن بخیه و از بین رفتن کبودی بستگی دارد.

آیا راهی برای کم کردن ورم بینی بعد ازعمل وجود دارد؟

شما می‌توانید برای از بین بردن ورم از کمپرس یخ استفاده کنید.

آیا می‌توان برای جراحی نوک بینی از لیزر استفاده کرد؟

از لیزر برای نازک کردن پوست روی بینی و ایجاد برش در آن استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

عمل نوک بینی یک عمل جراحی زیبایی است که طی آن جراح، شکل نوک بینی را تغییر می‌دهد. این جراحی معمولاً بر تغییر شکل و کاهش اندازه نوک بینی و اطمینان از متناسب بودن آن با بقیه قسمت‌های صورت تمرکز دارد. جراحی نوک انواع مختلفی دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. برای آگاهی بیشتر و دریافت اطلاعات کافی درباره جراحی نوک بینی می‌توانید با مشاوران در ارتباط باشید تا اطلاعات مورد نظر خود را در این زمینه دریافت کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *